17 november 2020

Berendsen byter namn till Elis

Sveriges marknadsledande textilserviceleverantör Berendsen blev i september 2017 en del av den internationella Elis-koncernen. Tre år senare byter nu Berendsen namn till Elis för att fullända sammanslagningen.

Elis förvärvade Berendsen i september 2017 och man har sen dess jobbat som två separata varumärken på sina respektive marknader. För att ytterligare stärka affären och skapa ett mer enhetligt varumärke byter nu Berendsen namn och blir en del av Elis-varumärket. Från och med 1 januari 2021 heter Berendsen Elis även i Sverige.

-Det känns helt naturligt och väldigt kul att nu bli del av samma varumärke nu tre år efter uppköpet. Jag hoppas det ska göra det ännu tydligare för våra kunder vilken kraft Elis står för globalt. Tillsammans med våra kollegor runt om i världen hanterar vi en miljard lakan och handdukar varje år, det ger såklart unika möjligheter att driva utvecklingen framåt, för ännu bättre och mer hållbara lösningar, säger Sören Roland VD Elis Sverige.

elis-rebranding

Berendsen har jobbat med uthyrning och tvätt av textilier enligt en cirkulär modell i mer än 70 år i Sverige, tidigare under namnet Tvättman. Idag hanterar bolaget mer än 75 000 ton arbetskläder, lakan, handdukar, hygienutrustning och mattor varje år åt hotell, restauranger, vårdgivare, industrier och fastighetsägare runt om i landet. 

Elis är ett internationellt bolag som erbjuder komplett hyr- och tvättservice av textilier i Europa och Sydamerika med 45 000 anställda utspridda över 28 länder. 

För kunderna i Sverige innebär namnbytet ingen förändring i upplevelsen då Berendsen varit del av Elis-koncernen sedan uppköpet. Precis som för våra kunder innebär namnbytet inte heller någon praktisk förändring för våra anställda i Sverige.

-Till stora delar är detta ett praktiskt arbete vi har att göra, med att byta ut loggor på allt från leveransbilar till kläder. Men vår affärsmodell bygger på att förlänga livslängden på textilier och andra tillgångar, så vi slänger inte ut allt som har ett ”Berendsen” på sig utan tar det allteftersom. Vi har redan börjat fasa in Elis-loggan under hösten, säger Linda Nilsson, Marknadschef på Elis Sverige.